lørdag 1. mars 2008

Lørdag - og trening igjen...

Jeg har ikke trent noe særlig siden onsdag. Eivind og Maia var ganske visst på agilitybanen på torsdag, men i går ble det bare en liten tur og ellers var hundene bare i hagen. Tror de har godt av rolige dager av og til de også.

I dag var jeg med som figurant på egnethetstesten som dioet arrangerer i forbindelse med introduksjonskurset for nye deltakere. 4 ekvipasjer var med , og alle hundene ble anbefalt videre av Paul (som var ansvarlig for kurset). Da testen var ferdig skulle Paul vise hvordan runderingen skal foregå med Dino. Men akkuratt da han skulle gjøre seg klar, ble han utkaldt på leteaksjon. Derfor ble det Kristin M og Athena som viste deltakerne rundering. Nina og jeg var figuranter.

Etterpå tok vi en matbit og fikk varmen i oss med varm drikke, for det var kaldt i det øsende, pøsende, regnet som strømmet ned i hele formiddag. Så planla vi videre trening. Jeg skulle akkuratt til å ta ut Tara, da Paul ringte. Han lurte på om vi fortsatt var på Sviland og om vi skulle trene. Deretter ba han pent om å få ett spor.... Vi avbrøyt derfor planen vår, og Nina gikk ut ett spor for Dino og Paul, sånn at det skulle bli litt liggetid på sporet. Det skulle vært ca. 500 - 600 m, men det ble visst over 1 km ;-)

Så det ble en ny te/kaffe kopp, mens vi ventet på Nina. Deretter var det endelig Tara sin tur. Jeg var ikke helt i treningsmodus, og hadde derfor ingen planer klare. Bestemte meg så for å trene i løypa vi var i (nede ved veien). "Rett ut" var hovedplanen i dag. Startet med å la Tara få se at figurantene gikk ut i terrenget. Dro henne så vekk, før vi stilte oss opp og hun fikk rundere. Det ble en fin økt. Første slag var knallbra, det samme var andre og tredje slag. På fjerde slag slo Tara på sporet da hun var nesten ute hos figurant, - men ellers var dette også bra. Femte slag var litt skeivt (bakover), og Tara søkte tydelig etter spor. Paul (som var på midtlinja) ba meg bryte og kalle henne inn, hvis jeg ikke vile ha sporløsning, - og det ville jeg jo ikke..... Derfor ropte jeg henne inn og hun lystret faktisk :-) Sendte så på nytt, og det ble ett ganske bra og rett slag. Sjette slag var fint, mens på sjuende slaget så gikk Tara veldig skeivt. Da blåste det godt, og typisk henne, jobbet hun som hun ville - med vinden. Jeg var litt for sein med å rope på henne, og klarte derfor ikke å stoppe henne. Det var mening dette skulle være siste slaget, men pga. at jeg ikke var helt fornøyd, valgte jeg å ta enda ett slag. Nå var det rett ut, og faktisk fastbitt melding (hadde glemt å gi fra meg løsbittet). Ett helt igjennom fint slag. Nina lekte Tara inn til midtlinja.

Paul mener at jeg bør bryte Tara TIDLIG hvis jeg ikke er fornøyd. Det så ikke ut til at hun ble berørt da jeg gjorde det, så det er ett råd jeg vil prøve å følge, da dette er noe jeg har slitt med, og ikke visst hvordan jeg skulle få bukt med.
Han mente også at jeg hadde gjort lurt i valget mitt om ikke å trene spor med Tara, enda.
Videre vil jeg snart begynne med bare fastbitt.

Ellers blir jeg mer og mer overbevist om at jaktlek fungerer best for Tara, bør nok derfor ha mest av det. Eller så får figurantene velge den leken de synes er mest ok å belønne med. For jeg tror det har like mye å si for hunden at figurantene er konvertable med det de skal belønne med, for å få max utbytte av belønningen. Men dette er min mening.

Ingen kommentarer: