søndag 26. juni 2011

Overværssøk på Tjørn med fastbittmelding.

Det var en iskald morgen da vi kom frem til Tjørn, jeg hadde sjekket værmeldingen der oppe – og det så ikke så aller verst ut. Passe faktisk...., men gudskjelov at jeg hadde hatt vett på å laste inn maasssee tøy i bilen før vi dro!! Her hjemme var det nemlig ”T-skjorte vær”.... Jeg endte med to fleecegensere og en jakke før jeg holdt varmen (i ro vel og merke) – man blir fort varm når man går/klatrer opp og ned i fjellet ;P

Alle de andre ville gå spor. Jeg ville ha overvær – og Ronny ville også ha det med Susi. Etter mye planlegging frem og tilbake, ble jeg litt lei og ville bare komme igang – så jeg sa så kjekt at jeg legger ut de 10 sporoppsøkene for Ronny og Daisy. Huh! Det var tyngre en jeg trodde og gå opp og ned fjellsida – tydelig ikke i noen storform for tiden... Men Ronny og Daisy fikk da i alle fall 8 sporoppsøk – og det var visst mer en nok – de ga seg etter 7 ;) (Det siste var for øvrig helt perfekt!! :)

Jeg rakk akkuratt tilbake så var det min tur. Fikk hevet i meg vann – av meg tøy – fordelt belønning og på med ”utstyr” før vi ruslet ned mot vannet. Vinden stod utover, derfor skulle jeg gå ut og søke innover. 4 figuranter la seg ut.

Bekken nede ved vannet var ganske brei å komme over – så Ficus fikk tatt sitt aller første svømmetak ;P

Vi gikk mot bilene. Jeg gikk i sikksakk som i en teig – ikke så veldig planlagt egentlig – siden det er leeeeenge siden Ficus har hatt noe overvær. Hun slo på fert flere ganger, men det er tydlig at det var skiftende vind og at hun ikke helt visste hvordan hun skulle finne ferten igjen. Så da kom hun tilbake til meg. Vi gikk lenge på denne måten. Ficus begynte med avledende manøvrer som å tygge på lyng ol. Men så plutselig slo hun skikkelig og nå gjorde hun endelig funn. Det var funn av Gro Elin :) 

 Gro Elin er en bitte liten prikk langt bak i der ;)

 Melding - jeg somer inn for å få bildet - Ficus er fortsatt langt unna meg.

 Belønning

Avstanden var ganske lang, så jeg var fornøyd med det. Deretter fant hun Ronny (som vi egentlig skulle ha funnet først).

 Ronny og Ficus leker ;)

Belønning er tingen!

Så fant vi Bjørn (som lå som 2 figurant).

Denne figuranten var det hardt å forlate ;)

Endelig belønning :)

 Slitsomt.... å jobbe - og da er kos også bra!

Til slutt fant vi Bjørn Erik som var siste figurant. Han var vanskelig å finne fra der vi kom nå – hadde vært letter å finne han først (i hht vinden). Nå kom vi i litt feil vinkel – men vi fant han nå likevel :)

 Siste figurant er funnet!

Vanskelig terreng for liten hund...
Obs...., der ble jeg visst helt borte i terrenget.... ;)

- Men her kommer jeg med melding mamma!

 Belønning hos Bjørn Erik :)

 Kos og godbiter er veeeeldig godt.... ;)

Da alle hadde trent ”noe” – og vi hadde spist lunch, trente vi fellesdekk. Og jeg skal si det ble fellesdekk med forstyrrelser! Bjørn Erik kom og tok ut ”selungen” (vei ikke navnet på hunden) sin akkuratt da vi hadde startet – og vi lå rett ved bilen hans, i tillegg var hunden hans fri.....
Jeg tok en råsjangse denne dagen og gikk i skjul for Ficus – selv med en hund som stadig var på vandring – og som lå bak Ficus så hun ikke hadde kontroll på den. I tillegg til det ble det klikket....
Ficus lå likevel som en engel i nesten 4 minutter – da ville de andre avslutte, så det gjorde jeg også. Belønningen ble ett bitte lite godbitsøk denne gangen. Ficus var for såvidt fornøyd – helt til ”selungen” kom og ville ha noen av godbitene hennes – da skal jeg hilse og si at hun sa ifra! Dette har jeg aldri sett før, så jeg ble fulstendig overrasket og tok derfor ingen affære. Kanskje dumt..... - Men helt ærlig så tror jeg pr. i dag at vi hadde bestått fellesdekken :)

 To slitne figuranter etter en flott innsats -  Bjørn og Bjørn Erik.
 Ronny og Susi er ferdige med sin økt og har funnet figuranten Gro Elin :)

Siste økt på Ficus i dag – som aller siste hund var igjen overværssøk. Nå hadde Gro Elin og Ronny lagt seg ut. Ronny sa før han gikk at de skulle legge seg på samme side sånn at jeg kunne følge midtlinja oppover runderingsløypa –  (det skjedde ikke....) Jeg fikk så kontrabeskjed av Bjørn om ”teigens” begrensning. Vi gikk og vi gikk. Det tok ikke alt for lenge før vi fant Gro Elin. Hun gikk så tilbake til bilene. Nå syntes jeg vi vandret en evighet. Ficus slo flere ganger (men for meg var dette i helt feil retning i hht beskjedene jeg hadde fått – og vinden. Men att jeg aldri lærer!!! Det er hunden som kan dette ikke jeg!! Da jeg nesten hadde gitt opp valgte jeg å gå tilbake der Ficus hadde slått flere ganger og da gjorde vi også til slutt funn..... Grrr (- til meg selv!)

Oppsummering:
Ficus slår på fert – ingen tvil om det, men hun trenger mer erfaring på å følge opp ferten. Når det gjelder fastbittmeldingen så måtte hun denne gangen ha hjelp for å ta bittet, men når hun først hadde tatt det så slapp hun ikke inne hos meg. Det hun derimot gjorde var å prøve seg på en liten runde rundt figuranten – i håp om da å få belønning. Akkuratt slik Tara gjorde på samme stadie i treningen – når terrenget ble tungt, eller hun var sliten ;P

Mens de andre gikk spor, trente vi litt på ”melding på gjenstand”. Jeg fikk samme trøbbel som sist, i starten – og til slutt begynte hun å melde inne hos meg. Da feilet jeg henne, MEN belønnte henne masse ute ved gjenstanden. Så prøvde vi på nytt – og nå ble det to flotte meldinger på gjenstand med påvisning og  belønning, etter hverandre - så da gav vi oss :D

 Funn av gjenstand

 Melding på gjenstand

 Og hjem til mamma med meldingen :)

Alt i alt en flott treningsdag. Enda en lærerik og kjekk dag er slutt. Takk for samvær og hjelp alle flinke figuranter! Vi var hjemme 18.00 om kvelden og før 22.00 sov både Ficus og jeg ;))

2 kommentarer:

Merete Kristensen sa...

Kjempemorsomt å lese om dere! Flink hund! Og fører! =)

Hvordan er det med benet hennes nå? Fant de ut hva det var?

Merete =)

Ghita sa...

Takk for det Merete :)

Nei, fant aldri noen ting - og hun har ikke hatt noe trøbbel siden jeg bare begynte å "bruke henne aktivt" igjen - slik dyrlegen anbefalte. Så virker som det var noe som forsvant av seg selv - HELDIGVIS!!! :D