torsdag 7. mai 2009

Feltprøve

Vi dro ganske tidlig på trening fordi jeg måtte kjøre Maia, Eivind og hundene opp på Åsen først. (De kom da 2 timer før tiden ;-) – og måtte ta bussen eller gå hjem igjen. Jo, vi sliter litt med bare en bil – når vi er vant til å ha 3….. (Firmaet der Eivind jobbet er gått konkurs så han måtte levere inn arbeidsbilen tirsdag – enda en strek i regningen kan man vel si….)

Vel fremme på Sviland (der lag 1 skulle trene) var jeg for første gang på lenge første mann! Det varte ganske visst ikke så lenge før både Ola, Kai-Erik og Ritva også kom. Ingen på laget var forresten seine i dag, både Steffen og Paul var også ute i god tid ;-)

Jeg hadde på forhånd nesten avtalt med Paul om å ta feltprøven denne dagen, derfor kjørte jeg et ”triggerfelt” (jeg lot som om jeg la ut gjenstander i feltet mens hunden så på, før jeg lot henne søke etter den ene gjenstanden jeg faktisk la ut) sånn ca. 17.45. Hun var heltent og veldig glad for trene, noe som ga meg en god følelse forran feltprøven :-) Jeg gjorde dette fordi Tara nesten ikke har trent noe siden forrige onsdag – noe som ikke akkuratt var etter planen….. Dessverre har det skjedd en del ting her hjemme som har gjort at jeg ikke har vært i stand til å følge min opprinnelige plan.

Tara var uansett i treningsmodus, og jeg var faktisk svært lite nervøs! Litt kribling er det alltid, men det skal det være ;-)

Jeg syntes Tara jobbet bra, hun var utenfor feltet noen ganger, men var faktisk lydhør. Hun kom nydelig på innkalling (! :-D) og hadde stort sett god fart mot meg – overraskende! Paul syntes ikke hun var mye utenfor feltet. Tara fant bare 2 gjenstander.

Problemet denne gangen var meg…. Det er vel ikke akkuratt uvanlig lengre…. Jeg klarte ikke å se hvor Tara plukket gjenstandene, dette fordi jeg hadde valgt feil side av feltet. Det var så tett der at jeg ikke hadde sjangse til å se Tara. Jeg vet at Paul så henne, men han er litt høyere enn meg, jeg hadde ikke sjangse til å se hele feltet. Surt at jeg valgte den siden – men sånn er det bare, jeg har lært – igjen. Det var forresten Kai – Erik som gjorde meg oppmerksom på det etterpå, så det skal jeg huske til neste gang (har forresten vært flink til å tenke sånn på trening, så hvorfor jeg ikke gjorde det i går kan man jo bare spekulere i….)

En annen ting jeg gjorde feil var at jeg ”glemte” den ene siden. Der det var som tettest lot jeg ikke Tara jobbe i fred. Litt av grunnen var nok at jeg ikke så henne hele tiden og derfor ropte jeg på henne. Kai –Erik fortalte meg etterpå at jeg hadde ropt henne vekk fra en gjenstand som hun jobbet på. Surt. Jeg kom på i siste øyeblikk at det var ett område vi ikke hadde dekket – men da var det for seint, tiden var oppbrukt.

Så fordi jeg ikke kunne si hvor Tara hadde plukket gjenstandene og fordi jeg ikke hadde sendt henne på den nærmeste delen av feltet strøyk vi. Helt greit. Jeg må jo si meg enig i dømmingen og da er det ikke ett problem å godta stryk :-)

Men det skal jeg ha. Jeg beveget meg nesten hele tiden (noe jeg ikke har pleid å gjøre når Tara søker felt ;-)

2 kommentarer:

Oona sa...

Dumt dere ikke klarte feltprøven:( Men som du sier- du lærer jo av det også. Neste gang sitter det nok skal du se :D

Ghita sa...

Ja, dumt med sånne førerfeil, men vi står på og prøver igjen ;-)