tirsdag 13. oktober 2009

Det ser ut som en slags sti……

Søndag ble det orieneringstur på Nina, Ritva og meg. Turen hadde Ritva lagt opp, og den gikk på høgjæren…. Det ble en nydelig tur – i nydelig vær, til tross for dystre værspådommer ;-)Litt regn i det vi parkerte var vel alt som kom av nedbør.

Vi prøvde å følge noen ”utvaskede” stier enkelte steder. Selv om det noen steder også var ordetlig sti, så var det andre steder mer krøtertråkk - som overskriften sier ”en slags sti”….. Dette ble en setning som stadig gikk igjen, den ble brukt så ofte, at på slutten begynte vi å fnise når vi sa det ;-)

Inne i en av de små skogene som er på høgjæren (faktisk der vi overnattet da vi hadde utmarsjen vår), begynte Tara plutselig å bjeffe noe sinnsykt, sånn som hun bare bjeffer når hun jager opp noe. Vi fantaserte litt om elg….. - uansett var det så ubehagelig at Tara ristet seg kraftig da hun kom tilbake (ja hun kom på innkalling :-D) Bina skulle så undersøke og hun kom tilbake med bust. Så ”noe” var det der. Garantert!

Vi var heller ikke særlig høye i hatten der vi måtte over beiter med ”biffer” på (Veronicas uttrykk da hun var liten….)…. Tror bare det var Ritva som ikke brydde seg om de store skumle dyra som ellers blir kaldt; kviger, okser, ku, stuter og lignende. Vi andre to gikk gjerne en ommvei eller to for å slippe å gå der de var. Bedre ble det ikke for mitt vedkommende da Tara begynte å yppe seg mot ”udyra”…. – og de kom imot oss (skjelve, skjelve….) Heldigvis var det et gjærde mellom oss da det skjedde :-D

Grunnen til at jeg ikke liker disse dyra, er at bilen vår ble angrepet av villkviger da jeg var liten og vi bodde i Sirdalen. Det var ikke kjekt.

En annen gang reddet jeg broren min fra noen av de galne oksene til Malden - ved å hive en lue mot oksene, slik at de ble distrahert av den - mens jeg fikk halt lillebror opp på det trygge steingjærdet i Dusavik. – Oksene gikk ammokk. Stanget og kastet lua, samt brøyt seg ut av gjærde. Nei, disse dyra er jeg usikker på….

Vi fant uansett alle ”postene” som Ritva hadde tatt ut, og kom i mål (på parkeringsplassen) slitne men fornøyde etter en flott tur. Tror alle 3 kjente den i beina på slutten – noe vi merket litt på det fjollete hummøret ;-) Vi avsluttet turen med kaffe på bensinstasjonen, før vi dro hver til vårt.

TAKK FOR TUREN – OG OPPLEGGET

RITVA, BIZZO, NINA OG BINA!

Ingen kommentarer: